Gyllene Snittet Dieten eller Mona Lisa Dieten, Da Vinci.........

Ett litet inlägg i kostdebatten.....
Author: Juan ángel Paniagua Sánchez


Bild: Juan ángel Paniagua Sánchez

Fredrik Paulun skapade en diet och påstår att den är bra, baserad bla på det simpla faktum att det är lika mycket av alla näringsämnen, därav namnet ISO-dieten. Se DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=869802 Högst oseriöst tycker jag. Som motförslag, i samma anda tyvärr, lanserar jag härmed den ultimata dieten baserad på Det Gyllene Snittet! Så klart. Det magiska tal som beskriver skönheten inom konst, naturens skapelse och geometrier mm.

Från wikipedia: Gyllene snittet eller φ, grekiska bokstaven fi är det förhållande som erhålls när en sträcka delas i en längre del a och en kortare del b på så vis att hela sträckan a+b förhåller sig till a som a förhåller sig till b. Gyllene snittet var känt redan av Pythagoras och de gamla grekerna och genom tiderna har man i detta förhållande velat se normen för den fullkomliga harmonin hos mått och proportioner inom måleriet, fotokonsten, arkitekturen, och bildhuggarkonsten.

Fi

Jag bestämmer då att fettmängden=a+b, proteinerna=a och kolhydraterna=b. Detta ger då:

Fett=50%
Protein=31%
Kolhydrater=19%

Kanske inte ser som någon utpräglad LCHF-kost, men denna fördelning är nästan identisk med dieten som Jörgen Vesti-Nielsen så framgångrikt använde i Karlshamnsstudien. Sorry Jörgen, men nu tar jag patent på denna diet under Gyllene Snittet Dieten och skriver lite böcker, inlägg och sitter i TV-soffor och tjänar pengar! ;)
Kanske med en uppföljarvariant för kvinnor med Mona Lisa Dieten och Da Vinci Dieten för män.



Kommentarer
Postat av: MiaP

Riktigt kul förslag detta. Borde vara något för MonaLisa, hon ser ju lite rund ut om kinderna.

2009-01-06 @ 22:19:38
URL: http://lchf-kost.blogspot.com/
Postat av: Ryno A.

Hej!



Intressant det cumulus skriver om gyllene snittet. Ett "snitt" som förekommer överallt i naturen. Själv har jag en Nautilus-snäcka på en hylla framför mitt skrivbord, dessutom en itusågad variant. Och jag har arbetat med gyllene snittet inom tekniken. Cumulus formel är dock inte helt i linje med lchf. Visst kommer man ner i andelen kolhydrater men inte tillräckligt, anser jag.



Min förändring på cumulus formel heter gram i stället för %

Då blir förhållandet detta: (fortfarande gyllene snittet)



cumulus energi först - därefter i gram och min uträkning.



Fett: 50% energi - 50 gram fett = 69% energi

Protein 31 % energi - 31 gram protein = 19% energi

Kolhydrater 19% energi - 19 gram kolhydrater = 11 % energi



och se, visst kan man genom gyllene snittet komma fram till en bra lchf-diet.





Hälsnignar Ryno A.

2009-01-17 @ 18:27:33
Postat av: Helen

Då måste ju LCHF vara bra, för naturen kan ju inte ha fel. Den funkar utmärkt så länge vi människor inte lägger sig i och ändrar. Lustiga var att jag tänkte direkt på Jörgen när du skrev din uträkning och så nämnde du honom själv.

2009-10-22 @ 09:27:35
Postat av: Miller

Strålande!

2009-11-21 @ 22:50:02
Postat av: Bertil Lind (UBCL på Kif)

Lustigt sammanträffande, jag startade företaget Gyllene Snittet (Fotosats och Data) AB på 80-talet och sålde min andel så sent som förra året. Under hela den tiden drogs jag med stor övervikt, maxade på 125 runt -90. Idag har jag nått min idealvikt på 82 kg, just på LCHF-kost. Fast på en Da Vinci-variant med max 5% kolhydrater.

2010-04-20 @ 09:44:02
URL: http://bertillind.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0