LCHF till sjöss!


                   kvällsmål    
    

Att äta LCHF-kost är ju naturligtvis inga problem när man köper och lagar maten själv. Men det är ju inte alltid man gör det. Som till exempel i lunchmatsalen eller när man blir bjuden. Då handlar det ju oftast bara om enstaka mål. Men sedan några veckor är jag till sjöss igen på min tredje befälspraktik. Och nu är jag hänvisad till vad som serveras ombord. Dygnet runt, i sex veckor.

Och det är faktiskt inga större problem. Eftersom man plockar åt sig maten själv är det bara att undvika potatisen, pastan, riset mm. Och ta så mycket man vill av köttet och fisken. Ibland händer det ju förstås att det är en låda eller dylikt då allt är blandat. Då äter jag en lite mindre portion hellre än att peta ut delar maten, för kocken lagar så underbar mat att jag inte kan med att slänga något.

Mellan måltiderna kan man alltid gå till byssan för att ta sig lite krubb. Som kvällsmål blev det idag en tallrik med räkor med ägg och majonäs enligt bilden ovan. Att det finns räkor hör inte till vanligheterna, även om kylsåpet är välförsett med LCHF-läckerheter; pålägg som skinka, korv, flera sorters ost, leverpastej, ägg, stekt strömming mm plus rester från middag och lunch. Och inte att glömma, kockens egenhändigt gravade lax. Såklart finns det bröd och flingor, saft och juice med mera för de som vill ha det. Det vill säga de flesta utom jag. ;)


Kommentarer
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Det låter som ett riktigt gott liv, därute till havs ;)

Buffé är ju faktiskt väldigt bra ur LCHFsynpunkt, då väljer man ju bara de riktigt fina bitarna.

Har du testat Äggsmör, en Finländsk specialitet?

Ta två kokta ägg och mosa med ett par matskedar smör, ev lite havssalt på. Det är suveränt gott och man står sig länge på det, brukar äta det om jag ska ut på resa. Håller sig bra i en burk som färdkost också.

2010-05-18 @ 19:32:12
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com
Postat av: cumulus

Det skall jag testa Birgitta. Jag borde gilla det, för jag tycker kokt ägg med smör till är gott. Det åt jag ofta som mellanmål när jag tränade enligt inlägget ovan.

2010-05-18 @ 22:26:30
URL: http://ugglan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0