Är mjölk bra föda för vuxna?

mjölk

Alla tål ju mjölk som barn. Den bästa föda ett barn kan få är naturligtvis modermjölken.

Men anledningen till att stora delar världens befolkning inte tål mjölk när de blir några år äldre beror kanske inte på att mjölken helt plötsligt är en olämplig föda. Snarare har evolutionen främjat den arvsmassa som inte tål mjölk för att de äldre barnen inte skall konkurrera om modersmjölken på sina yngre syskons bekostnad!

Senare i evolutionen, tex när karga Norden befolkades, blev det åter igen en fördel att tåla mjölk i vuxen ålder. Men den här gången för att kunna dricka mjölken från tamboskap.

Gener kan existera dolt i arvsmassan och slås av och på, varför denna återanpassning skulle kunna vara mycket snabb.

Min slutsats är: tål du mjölk - drick och njut. Annars låter du bli. Oavsett ålder.


Kommentarer
Postat av: Frågvis

Mjölk och D-vitaminer är lite problematiskt! I Lätt och Mellan tillsätts D-vitamin, även i den Röda helmjölken tror jag. MEN inte i den Gammeldags mjölken, den är inte ens ekologisk längre. MEN jag tror att alla andra lättare varianter är ekologiska - om man vill. Åtminstone Mellan och den Röda.



Dessutom upptäckte jag idag att den fetaste mjölken, Gammeldags, har blivit två kronor dyrare i min affär.



Arla...Arla...Arla! Driver du bort oss konsumenter? Ska nog se hur det står till med Skånemejerier, Milko och Falköping!

2009-11-16 @ 00:54:41
Postat av: Frågvis

Idag köpte jag vispgrädde 40% på Lidl för 15,35 kr. Det var Milkos.



Sist jag köpte Arlas kostade den 16,90 kr.



Mer än 2 kr billigare.

2009-11-17 @ 00:55:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0