OS-guld på jägarkost!


För drygt ett halvår sedan läste Björn Ferry Frank Nilssons bok "Istället för doping" och lät sig inspireras till ett nytt kostupplägg med mycket mindre kolyhdrater. Särskilt mot vad man normalt förknippar med skidåkningen!

Jag köpte boken också direkt när den kom ut och lät mig också inspireras med mycket bra resultat på min träning. Eftersom Björn Ferry nu avslöjat "hemligheten", kan jag lika gärna dela med mig av ett träningsexperiment jag gjorde under 4 veckor med osannolikt bra resultat. På sju dagar gick jag från 100 till 115 kg i bänkpress. Då blev jag nästan rädd. Håller kroppen för så snabb styrkeutveckling? Det blev 4 dagar juluppehåll i träningen. Återupptog träningen igen och efter ytterligare 17 dagar var jag uppe på 125 kg.

Jag körde ett kort pass om dagen, totalt ca 15-20 minuter. Gjorde oftast tre övningar, varav bänkpress var med nästan varje dag. Till exempel 2*90 kg som uppvärmning, sedan 1*105 och avslutade med ett maxtest på 115 kg. Övriga övningar varierade jag mer från dag till dag, men en benövning plus en övning till för överkroppen blev det.
Bakgrunden till att jag gjorde detta upplägg med korta (egentligen för korta enligt Franks rekommenderade 40 min.), dagliga pass var att jag mönstrade på en båt med ett litet, torftigt, gym, som helt enkelt var för tråkigt att vara i någon längre stund. Men med 20 meter mellan gymmet och hytten var det ju lätt att smita in där dagligen.
En intressant notering var att jag inte hade tillstymmelse till träningsverk. Inte det minsta. Däremot började det ömma lite i underarmarna lite. Men det försvann snart.

Obs! Jag kan ju inte svara för att denna typ av träning inte kan vara skadlig på något sätt, så se inte detta som en rekommendation.

Kommentarer
Postat av: Michel

Starkt jobbat! Rätt kost och rätt träning kan man komma långt med :)

2010-04-01 @ 23:33:06
URL: http://michelblomgren.blogspot.com/
Postat av: Frank Nilsson

25-procentig styrkeökning på fyra veckor!

Häftigt!



mvh

2010-05-26 @ 18:17:05
URL: http://www.livlinan.eu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0