Det borde vara billigare att ha bil, men dyrare att köra den!

Fler mindre bilar
Bilismen innbär många nackdelar, men trots allt är vi beredda att göra stora uppoffringar för de möjligheter bilen ger oss.
Vi skulle kunna minska de skadliga effekterna av bilkörningen genom att använda bilen då det passar bäst. Och här skulle ekonomiska styrmedel kunna var effektiva. Först och främst bör den årliga väggtrafikskatten slopas, den motverkar ju innhavet av bilen, vilket inte är problemet, för det är ju körningen, dvs CO2 utsläppen vi vill minska. Alltså flyttar vi över skatten på bränslepriset. Grön skatteväxling. Ett grovt överslag ger då, om man antar att medelbilen kostar 2000 kr i skatt, körs 2000 mil om året med ca 1 liter per mil, att bränslepriset skall upp i storleksordningen en krona. Då går medelbilisten plus minus noll, men om han låter bilen stå ibland vinner han desto mer. Om man vill åka mer kollektivt så får man rätt många kuponger för 2000 kr.
Det blir då också fördelaktigare att ha två bilar, tex en stor, som klarar hela familjens behov och en liten snål vardagsbil, som gör det mesta av milen och därmed mindre totala utsläpp och lägre bränslekostnader för hushållet. Och nog skulle bilbranchen behöva gynnas av större bilinnhav i dessa tider. Dessutom blir det ju ointressant att välja riktigt gamla bilar som bruksbilar bara för att undkomma fordonsskatten.
Det går att stimulera än mer att låta bilen stå. När man köper ett parkeringstillstånd (boendekort) så får man rabatt på ett busskort. Eftersom de som har boendekort annars antagligen sällan har busskort ökar inkomsterna till kommunen, samtidigt som bilisten kan spara mycket pengar på att låta bilen stå lite oftare. Och mindre pengar går ut ur landet för oljenotan och därmed bättre handelsbalans.

Kommentarer
Postat av: Dennis Molander

Hej, kände mig bara tvungen att kommentera detta inlägg lite.

Detta du målar upp fungerar säkert, för stadsbor.

Men alla som bor på landsbygden skulle detta göra det orimligt dyrt tyvärr. Säg bara att du 100 dagar om året har 5 mil t/r till jobbet. Det är 5000mil bara det. Och oftast jobbar man mer än 100 dagar på ett år vill jag hoppas.



Dessutom glömmer du att vägar slits, ffa av tung yrkestrafik och vinterdäck mm. Det är bland annat detta som vägskatt SKA gå till, men kanske inte alltid gör.



Trevlig blogg annars. Läste om dina grymma prestationer ala Frank Nilsson och bänkpress. Blir sugen på att börja träna lite själv när jag ändå kör LCHF sedan dryga 1/2-året.

2010-02-17 @ 22:03:22
URL: http://www.twitter.com/fenrismolle
Postat av: cumulus

Jag håller så klart inte riktigt med. Om du till och med tillbringar 10000 mil i bilen varje år så lär kostnadsökningen inte bli orimlig. Visst svider 10000kr om året men du skall räkna av vägskattereduktionen. Är du långåkare har du säkert dieselbil, med en skatt på kanske 4000-8000 om året, så nettoeffekten ligger snarare runt 5000 per år. Inte kul heller, men kan väl lindras av en övergångsperiod att försöka hitta en lösning på att inte behöva köra så mycket.

Om du slipper köra säg 2000 mil om året sparar du pengar och tid, ca 20000 kr och 400 timmar!!! Räknade jag verkligen rätt? Tänk om du använde den tiden på din träningsatsning!!!

2010-02-17 @ 22:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0